Werkt huiswerkbegeleiding?

Ja. Huiswerkbegeleiding werkt. Maar daar is niet alles mee gezegd. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom ouders huiswerkbegeleiding aanvragen, of waarom leerlingen er zelf om vragen. De belangrijkste redenen om te starten met huiswerk en de mate waarin het dan werkt, staan hieronder. Maar eerst de allerbelangrijkste voorwaarde:

Huiswerkbegeleiding heeft pas een positief effect op de cijfers als leerlingen zelf meewerken!

Dit is een belangrijk punt, omdat wij nog altijd meemaken dat een leerling wordt aangemeld die vervolgens absoluut weigert om mee te werken. Denk hierbij aan: spullen niet meenemen, te laat komen, niet eerlijk zijn over huiswerk dat is opgegeven in de les. Voor deze groep leerlingen is huiswerkbegeleiding niet bedoeld en een effect op de cijfers is in dit geval ook niet te verwachten.

Daarnaast geldt voor alle leerlingen:

Opletten tijdens de lessen en aantekeningen maken + vragen stellen aan de docent is een basis voor het halen van voldoendes. Huiswerkbegeleiding is géén vervanging van de uitleg van de vakdocenten, het is een aanvulling.

Huiswerkbegeleiding is wel bedoeld voor de volgende situaties:

  1. Een leerling loopt vast in de planning en in het te leren/maken huiswerk. Hierbij helpt huiswerkbegeleiding goed. Wij kunnen de leerling leren plannen. Eerst samen, dan steeds meer alleen. Door het krijgen van overzicht, krijgt de leerling rust. Als de leerling zichzelf ertoe kan zetten om echt elke week een planning te maken, zal het effect groot zijn.
  2. Een leerling leert wel, maar het kost veel tijd. De leerling heeft eigenlijk geen idee hoe de verschillende vakken aangepakt moeten worden. Vaak weten leerlingen niet dat elk vak op een andere manier aangepakt moet worden om het leren zo effectief mogelijk te laten zijn. Of ze weten het wel, maar hoe dan? Hierbij kunnen wij helpen door uit te leggen en voor te doen hoe het kan. Omdat elke leerling anders is, kan het even zoeken zijn welke methode het beste bij de leerling past. Als ze het dan eenmaal te pakken hebben, kunnen ze het zelf.
  3. Een leerling vindt het lastig om thuis aan de slag te gaan. Dit zorgt voor achterstanden. Of voor fikse ruzies met de ouders. Hierbij helpt huiswerkbegeleiding vaak goed. We horen regelmatig terug van ouders dat ze eindelijk weer ‘gewoon ouder’ kunnen zijn. En leerlingen hebben rust omdat ze thuis niet steeds conflicten hebben over het werk. Bovendien weten ze natuurlijk wel dat ze zouden moeten gaan leren, maar lukt het eenvoudigweg niet. Dat is frustrerend. Bij ons is minder afleiding (lees: beeldscherm, vriendjes, etc.) dus is het gemakkelijker. Bovendien zijn wij bekend met bijvoorbeeld AD(H)D, wat geregeld een onderliggende oorzaak is van het tekort aan motivatie. Let op: wij stellen geen diagnoses! U kunt ons dus ook niet vragen of wij denken dat uw zoon/dochter AD(H)D heeft. Ook al hebben wij daar soms best een mening over, wij mogen hier niet over adviseren.
  4. Een leerling vindt het allemaal best moeilijk en wil graag bij een of meerdere vakken dagelijks uitleg/ondersteuning . Dat kan bij ons prima. Zodra een leerling vastloopt bij het maak- of leerwerk mogen ze om hulp vragen. Wij helpen hen dan weer op weg.

Er zijn nog meer redenen waarom leerlingen bij ons worden aangemeld, maar bovenstaande zijn wel de meest gehoorde redenen. Zo zijn er leerlingen die vanwege onderliggende problematiek extra structuur nodig hebben, waar de thuissituatie dusdanig is dat concentreren moeilijk wordt, leerlingen met faalangst die rust krijgen door overhoring en bevestiging, etc.